20 december 2009

Erwtensoep

Een pannetje snert, daar is natuurlijk niks mis mee. Ik pak het dan maar meteen goed aan en maak het voor een heel weeshuis. Ik zou trouwens ook niet weten hoe je erwtensoep voor bijvoorbeeld twee personen moet maken, vragen bij de slager om een half rookworstje? Na twee kommen erwtensoep heb ik er meestal voorlopig tabak van en verdwijnt de rest in een- en tweepersoons porties in de vriezer. En zie, vandaag was het zo’n dag waarvan iedereen denkt: ‘ha, een lekker bakje snert zou er wel ingaan!'.

Nodig:
1 pak of zak spliterwten van 500 gram, 1 knolselderij en het groen daarvan, 2 aardappelen, 1 ui, eventueel 1 prei, 500 tot 750 gram varkenskrabbetjes of een varkenspoot, 1 grote goede rookworst van de slager, 250 gram ontbijtspek, zout en peper.

Bereidingswijze:
Snij de knolselderij, ui en prei in stukjes. Schil de appie’s en snij in grote stukken. Zet een pan, gevuld met ongeveer 2 liter water, op het vuur met de spliterwten, de stukjes knolselderij en de varkenskrabbetjes of poot. Na een half uur kan de in stukken gesneden aardappel en de ui en eventueel prei erbij. Haal na een een klein uurtje de varkenskrabbetjes uit de pan en haal het vlees van de botten en snij dit in kleine stukjes. Roer ondertussen de soep goed door en als het goed is vallen de aardappels en de stukjes knolselderij uit elkaar en zijn de spliterwten een geworden met het water. Zoniet, pureer dan met de staafmixer alles enigszins glad: er mag best een brokje knolselderij tussen blijven drijven hoor! Doe de gesneden stukjes vlees van de varkenskrabbetjes weer terug, samen met de stukjes ontbijtspek in de pan. Voeg later de rookworst toe en laat nog twintig minuutjes garen op laag vuur. Maak af met zout en peper. Mocht de erwtensoep nu echt te dik worden tijdens het bereiden, dan kun je het altijd met water aanlengen.

4 opmerkingen:

Yvon zei

Yep, ik val onder iedereen. En nee, zou ook niet weten hoe je snert in kleine porties kunt maken. Weet even niet of ik het nog ga plaatsen want we beginnen op jut & jul te lijken met sneeuwpoppen en snert ;-) Nouja maakt het uit, zet er wel een link in anders naar jouw recept.

MyriamC zei

Neen, in val niet onder iedereen. Laat ik zulke dikke soep gewoon echt niet lusten. Erwtensoep vind ik prima, maar dan wel een fijne van diepvrieserwtjes (Iglo extra fijn). En absoluut zonder rookworst en andere vleestoestanden. Wat reepjes gerookt spek kan nog net.

Aan tafel met Tanja zei

Nee natuurlijk, niet iedereen! En inderdaad is een mooie erwtensoep van groene erwten niet te versmaden.

Bert zei

Hm, ik lees dit nu pas. Mijn laatste tweepersoons diepvriesportie is van de week opgegaan. Ik zal volgende week weer een mooie pan maken.