10 maart 2011

Sambal van Madame Jeanette-pepers


Omdat ik wat Madame Jeanettes had gekocht -gewoon voor de gein- moest ik er natuurlijk ook iets mee doen. En dan komt men toch al snel uit, althans ik wel, op een sambal van deze loeihete Surinaamse pepers. Indien ik sporadisch bij een Surinaams eettentje iets afhaal vraag ik altijd om sambal van Madame Jeanette maar ben daar wel zeer voorzichtig mee. Terwijl ik toch van pedis hou, maar kennelijk zit daar bij mij kennelijk ook een grens aan.

Surfend over internet kwam ik al snel op twee bijna identieke recepten uit waarvan deze, zo vermoed ik, het origineel is en die andere een copy paste. Bij deze dus de klik naar een mooi blog over de Surinaamse keuken.

Het resultaat is een adembenemende, loeihete, sambal. Ik ben overigens iets van het recept afgeweken door er ook twee rode pepers aan toe te voegen, bij gebrek aan de juiste hoeveelheden Madame Jeanette-pepers in het recept. Tijdens de bereiding schoten de tranen in mijn ogen, voelde ik het kriebelen in mijn keel en had gelukkig wel als voorzorg Sorbo-wegwerphandschoentjes aan.
Aangezien ik lenzendragend ben en talloze lullige ervaringen heb met rode pepers snijden en vervolgens uren later de lenzen uit te moeten doen, ondanks het veelvuldig wassen van de handen, kan ik het gebruik van handschoenen absoluut aanbevelen. Het is maar een tip, hoor!

Ik heb het resultaat heel voorzichtig door de rijst gebruikt. Een gevaarlijk goedje, maar lekker is dit zeker!

10 opmerkingen:

Unknown zei

Heb ooit de zaadjes gewoon in een pot met potaarde geplant. Na 1 jaar had ik struikjes van zo'n 30-40 cm hoog met kleine (maar gloeihete) madame Jeanettes. Het 2e jaar was ik 2 weken in ziekenhuis, kom terug, struiken tot plafond - maar geen pepers meer ... (alle kracht in de groei? daarom geen energie voor vruchtvorming?)

Aan tafel met Tanja zei

Hoi Paul, ik ga dit seizoen rode pepertjes planten en ben benieuwd naar het resultaat (trouwens, ook in de pot). Ik denk inderdaad dat door de enorme groei van de struik, de vruchten zich minder kunnen ontwikkelen.

Yvon zei

De scherpte van Madam Jeanettes kunnen behoorlijk verschillen viel me op. 'Gewoon rauw proeven', zei een 1/2 Surinaamse vriend. Twijfelachtig idee. Ga deze zeker maken, als de pot Surinaamse sambal op is.

hannie zei

Laatst heb ik een potje sambal van gele peper van Hottie gekocht. Allemachtig! En ik houd heus wel van scherp.

bert zei

Lekker hoor, wij maken het al jaren zelf. Ik heb ze in een kas. Zoveel lekkerder en pittiger dan van conimex e.d. Wel een grote pot gebruiken hoor, ze hebben veel voeding en warmte nodig.

Aan tafel met Tanja zei

Ha Bert, de harissa die ik ooit van jullie heb gekregen was zalig!

Yvon zei

Krijg deze sambal a.s. weekend en jarige vriend kwam er niet uit met Jambalayarecepten. Wordt dus ook die van jou. Benieuwd naar die combinatie.

Chilibase.nl zei

De chilipepers op de foto zijn geen Madame Jeanettes, maar waarschijnlijk Aji Umba's.

Kijk hier voor het verschil.

Aan tafel met Tanja zei

@Chilibase: weer wat geleerd. Dank voor je opmerking.

Edo Hannema zei

helaas de link werkt niet meer!