31 december 2009

Pasteis de bacalhau

Ik had nog een pak bakkeljauw (gezouten kabeljauw) in de voorraadkast waarvan de tenminste houdbaar datum akelig dichtbij kwam. Gisteren een recept voor Portugese viskoekjes opgezocht om dit hapje samen met, ik noem maar wat, oliebollen op oudejaarsavond te serveren. Zo’n caloriebom kan er ook nog wel bij. In de beschrijving van de receptuur -het recept komt uit Piri piri & sardientjes- waarschuwt de auteur Tessa Kiros dat je de viskoekjes pas mag draaien in de pan als de onderkant van het viskoekje echt een bruin korstje heeft gekregen. En ik kan je verzekeren: ze heeft gelijk en dat was dus 1 koekje minder om te serveren!

Wat heb je nodig?
500 gram aardappelen die in de schil zijn gekookt, 375 gram bakkeljauw (goed afgespoeld onder de kraan en geweekt volgens de gebruiksaanwijzing van de verpakking), 1 kleine fijngehakte ui, 1 knoflookteen uit de knijper, 1 eetlepel gehakte platte peterselie, 1 eetlepel gehakte koriander, 1 losgeklopt ei, een snuf paprikapoeder, wat geraspte nootmuskaat.

Spoel de bakkeljauwfilets na het weken goed af. Zet een pan met water op en wanneer het water kookt, voeg je er de filets bij. Kook de vis 8 tot 10 minuten en laat de filets in een vergiet uitlekken. Bak ondertussen in een koekenpan de ui op hoog vuur zodat ze mooi bruin kleuren en voeg daarna pas de knoflook toe en laat dit nog even op laag vuur bakken zodat de knoflook niet aanbrandt. Maak de filets schoon door alle alle vieze velletjes en andere onregelmatigheden te verwijderen en prak de vis samen met de aardappelen fijn. Ik gooi de aardappelen eerst door de pureeknijper zodat ik zeker weet dat ik geen klontjes meer heb. Voeg de kruiden, paprikapoeder en nootmuskaat toe en doe als laatse het losgeklopte ei erbij. Meng het geheel goed, het liefst gewoon met de handen. Zet dit mengsel in de koelkast weg zodat het wat op kan stijven.Vorm met twee eetlepels koekjes van het vismengsel. Ik kreeg trouwens uit de massa 16 koekjes. Verhit in een grote koekenpan arachideolie (je gooit zoveel olie in de pan, dat de koekjes half onder staan). Bak ongeveer zes koekjes tegelijk en, hier is de tip weer, draai ze pas om als de onderkant een mooi en bruin knapperig korstje heeft gekregen. Ik schat dat ik per portie zo’n 8 minuten ben bezig geweest. Leg op een bord keukenpapier en laat de koekjes daarop uitlekken. Ik serveer er een zelfgemaakte knoflookmayonaise bij, waarin een karrevracht peterselie is verwerkt. Hoe die smaakt samen met de koekjes, weet ik nog niet! Ik heb een koekje geproefd en wel: het is een heerlijk hapje. Ik vond de koriander minder sterk dan verwacht terug, dus de korianderliefhebbers zouden hier best wat meer van dan een eetlepel mogen gebruiken.

En uiteraard iedereen een fijne jaarwisseling en een goed 2010 toegewenst.

4 opmerkingen:

© RJ zei

Mjammie... Volgend jaar kom ik oud & nieuw bij jou vieren! :-)
De zoete bollen, flappen en beignets komen me nu al m'n oren uit, en dan moet de avond nog beginnen!

In de hoop dat 2010 je alles brengt wat je er van verwacht, wens ik ook jou het best denkbare toe!

Carla zei

Ze zien er heerlijk uit.
Voor jou uiteraard ook een heel goed en gezond 2010.

MyriamC zei

Ze zien er inderdaad erg smakelijk uit.
Een gelukkig 2010 toegewenst!

Anoniem zei

Hallo Tanja ,
I was going around the internet looking for bacalhau (recently moved to Belgium and I m native portuguese) and missing it alot.
I came across your recepy and got curious to see how you've done it. So translated thought google from dutch to engles and was surprise to see you put paprika.
The original recepy is done uniquly with bacalhau your stokvis,I guess. Since has you know it has to be done with salted codfish.
So since I do them since I m little, taught by my grandmother. The ingredients are all correct apart from the 1 eetlepel gehakte koriander, 1 losgeklopt ei, een snuf paprikapoede, its only used the peterselie.
I live you a link to a site in the youtube where you can see how they are made , along with other recipes, if you re interested in portuguese cuisine.
http://www.youtube.com/watch?v=KpsGJAxa98c

Best of luck with your site
I also live my email sinsofmysoul@gmail.com