8 februari 2010

Pasta Bolognese



Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar pastasauzen die zeer snel klaar zijn. De Bolognesesaus is dat natuurlijk niet en meestal maak ik genoeg om ook nog wat in te vriezen zodat ik niet elke keer enkele uren kwijt ben in de keuken. Niet dat dát een straf is, maar eenvoudigweg omdat de tijd ontbreekt. Bovendien is het erg prettig dat als ik haast heb, ik snel ingevroren saus kan aanrukken. In veel recepten voor bolognesesaus gaat aan vloeistof ook nog wat melk of room maar dat doe ik alleen als ik de saus gebruik voor lasagne. Vraag me niet waarom!


Nodig:
  • olie
  • 1 fijngesnipperde ui
  • 1 stengel selderij en 1 wortel, in piepkleine blokjes gesneden
  • 90 gram pancetta, bacon of spek
  • 350 gram half om half gehakt
  • 2 takjes oregano
  • snufje nootmuskaat
  • 120 gram schoongemaakte kippenlevertjes (facultatief, maar liever wel)
  • 1,25 dl droge witte wijn
  • tomaten uit blik in blokjes
  • 2,5 dl runderbouillon
  • zout en peper
  • 400 gram pasta
  • geraspte Parmezaanse kaas

Bereiden: fruit in de olie de ui, wortel, selderij en spek een kleine tien minuten op matig vuur. Voeg het gehakt toe en bak rul. Kruid met oregano, nootmuskaat, zout en peper. Na vijf minuten kunnen de fijngesneden kippenlevertjes erbij en bak deze tot ze verkleurd zijn.

Schenk de wijn erbij, zet het vuur hoog en laat dit twee tot drie minuten koken. Doe dan de tomaten en de helft van de bouillon erbij en laat de saus op laag vuur zo'n twee tot drie uur koken. Voeg af en toe nog wat bouillon toe zodat de saus niet te veel indikt.

Als de saus klaar is kook je de pasta volgens gebruiksaanwijzing. Ik gebruikte ditmaal fettucce (dikker dan spaghetti en dunner dan tagliatelle). Erover wat versgeraspte Parmezaan en erbij een bakje Romainesla met dressing.

7 opmerkingen:

Daily stuff and more.. zei

Ik kan me niet heugen wanneer ik dat voor het laatst heb gegeten. Ik krijg er, bij het lezen en zien, gelijk weer zin in.

Robert Jan zei

Twee zielen, één gedachte: ik maakte vanavond precies hetzelfde gerecht, maar dan volgens dit recept. Alleen verving ik de rode wijn door witte; van rode wijn gaat de ragù er zo 'modderig' uitzien...

Mijn zusje is vandaag overgekomen uit Indonesië. Zij mag van zichzelf geen witte pasta eten (alleen volkoren) en dat was ik dan weer vergeten. Evengoed heeft ze 2x een bordvol opgeschept, dus of het lekker was hoefde ik niet meer te vragen!

Aan tafel met Tanja zei

@Christel: binnenkort dus deze saus over de pasta? @ RJ: ik hoop dat je zusje wat langer blijft: een dankbare eter aan tafel! Overigens, zijn het minieme verschillen. Ja, die rode wijn. Dat vind ik zelf niet zo geslaagd in vergelijking met witte wijn.

Yvon zei

Kippenlevers maken inderdaad een groot verschil, normaal gruw ik ervan (A. is er verzot op) maar in een bolognesesaus is het lekker. Ik gooi er wel rode wijn door, dat 'past' op de een of andere manier beter. Bij lasagne -dus bechamel- lijkt het me logisch dat er zuivel doorheen gaat, niet in een bolognesesaus voor pasta. En om te zien hoe ingewikkeld je het kunt maken zou ik het 1e boek van Heston Blumenthal voor de grap er eens bijpakken. Op Kok Robin na begint daar volgens mij geen mens aan.

Aan tafel met Tanja zei

Ha Yvon, in veel recepten gaan in de ragu -ook voor lasagne- melk of room (dus niet in de bechamelsaus). Mij trekt het niet. Ook zie je vaak vermouth ipv witte wijn. Dat recept van Blumenthal ken ik. Wat zouden de Italiaanse mama's hiervan vinden?!? Ik begin er ook niet aan hoor ....

Yvon zei

Meen me zelfs te herinneren dat jij melk echt te vies voor woorden vindt ;-) Aan die bolognese van Blumenthal begin ik ook niet, maar het recept uit Cook & Chemist met bicarbonaat (wat de vleessmaak zou versterken) ga ik nog wel een keer proberen.

Aan tafel met Tanja zei

Melk, zo uit het glas ja. Maar niet verwerkt!