13 december 2008

Lahmacun

Wie zoals ik ook nog iets doet in de gemeentepolitiek, in mijn geval in het stadsdeel Zuideramstel van Amsterdam, komt nog eens ergens. Gemiddeld krijg ik toch wel een uitnodiging per week voor het een of ander en als het buiten de kantoortijden valt ga ik daar meestal wel op in. Hetzij een bezoek aan de prachtig gerenoveerde sjoel in de Lekstraat, hetzij een zondagmiddag doorbrengen op de 'Zondagmiddagsalon' in een buurtcentrum: zeer goed bezocht én ook georganiseerd door krasse hoogbejaarden die liever een potje rummikub spelen dan wekelijks verplicht verdorren in de fauteuil van een goedbedoelend familielid. Dikke pret. Of dan een zogenaamde 'rolstoelschouw' in de buurt georganiseerd door de gehandicaptenraad. Wat een ellende. Verzakte stoeptegels, onoverbrugbare winkeldrempels, te brede uitstallingen op de stoep. Enfin, dit soort uitstapjes zijn uitermate leerzaam. Van de week plinkte de inbox met een uitnodiging van de Turkse werkgroep Aktief om het Offerfeest bij te wonen op de vrijdagavond. Welja, waarom niet? Een warm onthaal, veel Turkse house voor de jongeren en lekker eten viel ons ten deel. Ingelegd zuur zoals witte kool en rode kool met worteltjes, olijven, allerhande salades. Maar vooral die verrukkelijke lahmacun ofwel Turkse pizza's. Bij het surfen over www kom ik zeer uiteenlopende recepten tegen: dikbelegde pizza's zonder pepertjes, gigantisch uiteenlopende verhoudingen voor het deeg, etc. Bij mijn Turkse kruidenier krijg ik de opgerolde lahmacun dun bestreken met een mengsel van zeer weinig of zelfs geen gehakt, een goed gekruide tomatensaus (knoflook, pepertjes, uien en wat groen als ik het zo proef) en soms gevuld met nog wat knapperige ijsbergsla en desgewenst met wat knoflooksaus. De vraag is natuurlijk of ik dit zelf wil maken zolang ik de lahmacun werkelijk voor een habbekrats kan kopen. Toch ben ik benieuwd naar een echt goed recept. Heb het nog niet op internet gevonden: te veel gehakt en de receptuur voor de saus klopt over het algemeen volgens mij ook niet. Dus: roept u maar! Copyright afgebeelde foto: turksebakker.nl

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Heb ze wel eens gemaakt (recept op de AH-site) maar die van de Turk (€ 1,50) zijn lekkerder. Ik wil alleen de rode vlammensaus, maar daarmee verprutste ik deze week dus een lahmacun: teveel erop en alle smaakpapillen in shock danwel verdoofd :-(

Kees zei

Mijn eigen recept voor Lahmacun (& voor pizzadeeg) in Word formaat worden door dit dialoogvenstertje verhaspeld tot een niet te volgen letterbrij. Als je ze wilt hebben, stuur dan een e-mailadres waar ik ze als attachment kan meesturen naar: keeskoppen@hotmail.com (laat dit alsjeblieft niet op je blog verschijnen). Zo niet, mijn recept leunt zwaar op dat van een van de Turkse bakkers uit de Ferdinand Bol, ooit gepublliceerd op AT5 teletekst (Eten met Bianca). Misschien is het nog ergens op hun website te achterhalen.

M.v.g.

Kees