22 december 2008

Ei pocheren voor dummies

In de top 10 rotwerkjes staat bij mij toch wel het pocheren van eieren op de klassieke wijze. Bij gebrek aan echt verse eieren dreigt zoiets op voorhand te mislukken en mocht het per ongeluk toch een keer slagen dan lukt het me hooguit met 1 ei per keer in de pan. Zie dan maar eens voor vier personen een gerecht met gepocheerd ei klaar te maken. Maar dankzij Foodtube heb ik mezelf een lesje geleerd hoe het wél slaagt met niet zulke verse -doch verantwoorde!- eieren en bovendien kun je wel 6 eieren of van mijn part 10 in een grote pan moeiteloos pocheren. 

Stap 1: leg een flink stuk huishoudfolie in een kommetje of kopje en breek hierin voorzichtig het ei.








Stap 2: vouw de folie goed dicht en leg het pakketje in de pan met kokend water gedurende een kleine drie minuten. Zorg er wel voor dat de plek waarop het folie dichtgevouwen is boven het water uitsteekt.






Stap 3: leg het pakketje op een bord, vouw het open en schuif het gepocheerde ei van de folie af.

15 opmerkingen:

Anoniem zei

Over het folie had ik gelezen, maar ik had het nog niet in beeld gezien. Leuk gedaan! En je horloge staat er ook mooi op :-)!

Petra zei

Maarrre, hoe doe je het dan als je 4 folietjes moet vasthouden ????

Aan tafel met Tanja zei

Daar waar de folie vastgedraaid zit moet boven waterpeil komen. Blijft keurig in pan overeind. Helemaal top!

Ja, dat horloge zeg. Erg prominent ..

Anoniem zei

Inderdaad leuk in beeld, zo maak ik ze sinds Jean Beddington hiermee kwam in "Retour Japan". Dat folie vet ik wel even in, gaat anders niet altijd goed en vasthouden hoeft helemaal niet.

Chris zei

Ik heb het aan M. verteld, die heeft gepocheerd ei in haar kerstmenu, en als dat geen dummie is ;-)

Aan tafel met Tanja zei

@Chris: ze moet ook ff op Foodtube kijken!

Anoniem zei

Een beproefde methode, werkt perfect. Ik heb het al vaak zo gedaan.Net als Yvon vet ik het folie even in met een kwastje zonnebloemolie. Als je het stukje dichtgedraaide folie over de rand van de pan "hangt" dan blijft ie meestal zitten. Door de hitte plakt de folie aan elkaar en wordt dan een beetje hard.

Aan tafel met Tanja zei

@ Yvon en Andrea: bedankt voor de tip van invetten. Alhoewel het moeiteloos zonder vet ging zie ik de zin hiervan in. Voortaan dus met een ingevet folietje!

Anoniem zei

Hallo Tanja,

Wat leuk, is véél te lang geleden, maar goed via rubriek kwam ik hier terecht.
Kom vaker langs, ben nu even de keuken uitgegaan Don is bezig de kreeften op een zo meest mogelijke manier de beestjes te laten hemelen.
Leuke web-blog, dat pocheren van dat ei doe ik ook zo maar ik trek ze vacuüm en kook het dan lukt ook altijd.
Feliz Navidad.
Saludos y besos,
Marjon

Anoniem zei

Respect! Meneer heeft daar een weekend lang aan gewerkt met een stal vol eieren. Maar het bleef broddelwerk.

http://www.wateetons.com/index.php?s=pocheert

Anoniem zei

Prima methode om het gepocheerd ei compact te houden (en het water niet te "bevuilen" al je er heel wat gaat maken).
Maar toch doe ik het liever anders :-)
Water en azijn (10 op 1) tegen de kook aan houden (dat is belangrijk,
want hardkokend water doet het dunwit breken). Laat het opengebroken (verse!)ei in een grote polllepel (ingesmeerd met olijfolie) nu voorzichtig in het warme water glijden, en
haal het gepocheerde ei na 3-4 minuten met een schuimspaan eruit.

Serveer er béarnaisesaus bij!

Anoniem zei

het is zonder de folie ook best te doen, belangrijk is dat je je ei in een klein koffiekopje doet en het ei in het water stort door het kopje helemaal in het water te laten in een vlotte beweging. zorg er ook voor dat er genoeg azijn in je water zit(teveel is ook niet goed)voor het stollen van het ei. begin met een matige hoeveelheid en probeer 1 ei!Als het ei uitloopt sit er te weinig in en moet je er meer in doen. het lijk een moeilijk werk maar eigelijk is het kinderspel als je het eenmaal door hebt!

Joep zei

Inderdaad water met een flinke scheut tegen de kook aanhouden. In een ander pannetje met kokend water het eitje vóór je het breekt 20 seconden koken. Dan stolt het buitenste laagje eiwit. Dan het eitje vanuit een kopje in het midden van de pan laten glijden.
Je kunt, als je 4 eieren nodig hebt, ze prima opwarmen (half minuutje in heet water).

Adjan zei

Dat was een verrassing om het kookboek van mevrouw Maigret op jouw blog tegen te komen. Ik heb al jaren een exemplaar in mijn bezit. Eén van mijn eerste kookboekjes. Maigret is een begrip en hij houdt van het goede leven. Dat maakt hem een mens van vlees en bloed, i.t.t. de meeste hedendaagse literaire speurneuzen, die vaak net zo naargeestig zijn als de moorden die ze moeten oplossen.De boeken van Maigret laten je altijd met een gevoel van tevredenheid achter: de moord is opgelost,het leven neemt zijn loop, de mens is zwak (vooral het vlees)en je krijgt er goede trek van. De verhalen spelen zich af tegen de achtergrond van Frankrijk in de jaren 50, meestal Parijs. In de tijd dat we in Nederland alleen maar gekookte aardappels aten. En wat nu ook ondenkbaar is, de hele dag door wordt er gedronken en pijp gerookt. Een dorstige tijd. De boekjes zijn voor een habbekrats verkrijgbaar. Fijne zomerlectuur. Er zijn vele verfilmingen gemaakt. Die met Bruno Cremer zijn prachtig. En zo heerlijk traag. Later las ik dat Simenon, de 'vader' van de commisaris een enorm vrouwenverslinder was en zich na elke roman te buiten ging in het plaatselijke bordeel terwijl mevrouw gezellig met de bordeelhoudster keuvelde. Complimenten voor je blog? Groet, Adjan

Erik zei

Ik vraag me af of dit niet ongezond is ivm weekmakers in de folie. Voorzover ik weet is de folie ook niet "ontworpen" om er mee te koken.