29 april 2012

Chilled Cheesecake


Met deze taart imponeer je niet alleen kleine prinsesjes, 'Hello Kitty-fans' en Barbie-meisjes maar ook volwassenen. Gewoon omdat de taart, anders dan de kleur doet vermoeden, fris en niet al te zoet is.

De taart serveerde ik als nagerecht tijdens een 'All American Lunch'; het voorgerecht was een Caesar Salad, het hoofdgerecht Jambalaya. Ik had, vermoed ik, een te grote springvorm omdat de aangehouden hoeveelheid voor de taartbodem niet toereikend was. Gelukkig had ik een extra rol 'Oreokoekjes' ingeslagen zodat het toch nog allemaal goed kwam.

Je hebt nodig: 1 rol Oreo, 30 gram gesmolten boter, 3 blaadjes gelatine, 375 gram frambozen (vers of uit de diepvries van de super), 1 zakje vanillesuiker, 125 ml slagroom, 4 eetlepels suiker, 125 crème fraîche, 250 gram mascarpone, 4 eetlepels bietensap. Verder heb je een springvorm met doorsnee 22 cm, staafmixer of keukenmachine en bakpapier nodig.

Je maalt de koekjes in de keukenmachine fijn en voegt daaraan de boter toe. Je kunt natuurlijk ook de koekjes in een plastic zak doen en met een deegroller de koekjes tot gruis pletten. Dit mengsel gaat in de met, bakpapier beklede, springvorm die je vervolgens in de koelkast zet.

Vervolgens week je vijf minuten de gelatineblaadjes in koud water en pureer je de frambozen met het zakje vanillesuiker. Verhit 5 eetlepels van de frambozenpuree in een steelpannetje en voeg daaraan de geweekte en goed uitgeknepen gelatineblaadjes toe. Goed doorroeren tot de gelatine geheel is opgelost. Voeg dit aan de koude puree toe.

Daarna klop je de slagroom stijf met de 4 eetlepels suiker en voegt vervolgens de (los geslagen) mascarpone en crème fraîche, de frambozenpuree, 4 eetlepels bietensap toe. Goed doorroeren tot alles egaal roze is. Schep dit mengsel op de taartbodem en laat de taart minimaal 3 uur in de koelkast staan. Twee dagen later is de taart ook nog zeer smakelijk!

6 opmerkingen:

Caroline Brouwer zei

Ziet er heerlijk uit!
Gelukkig niet veel suiker, maar gelukkig wordt dat gecompenseerd door de mascarpone ;-)

Kelly @ Kell's Kitchen zei

Ben gek op cheesecake, oreos en roze, dus ik zeg ideale cheesecake ;-)

Ellen zei

Opgeslagen bij mijn favorieten, deze probeer ik zeker eens uit!

Linda zei

Hoi Tanja,
Ik kan geen contactinfo vinden en heb een vraagje over je blog.
Zou je mij willen mailen op linda@kookpunt.nl?
Alvast bedankt!

Anoniem zei

Hoi Anja,

Graag zou ik je wat willen vragen maar ik kan geen email vinden. Zou je mij kunnen emailen? info@kefir.nl

Groet!
Martina

Daisy zei

Leuke combinatie dat zwarte met roze. Hou ik wel van!