22 november 2009

Caesar Salad

Googelen op het uit 1924 stammende gerecht, 'caesar salad' levert veel leesplezier op. Vooral de commentaren op het recept van ene Marco op tastyweb.nl zijn grappig. Hij gebruikt voor de salade namelijk ook komkommer en gerookte zalm; de dressing voor de salade bestaat onder andere uit mayonaise, basilicum, peterselie en witte wijnazijn.

Mwah, dan vraagt Marco ook wel een beetje om pittige reacties als: ‘Sorry hoor, maar komkommer hoort er niet in en zalm ook niet. Ik vind wel dat je je bij het origineel moet houden en anders moet je de salade gewoon een andere naam geven. Dit is verwarrend.’ Of nog leuker te lezen zijn de goed bedoelde suggesties als deze: ‘TIP....probeer eens met dunne plakjes gegrilde biefstuk (bestrooid met cajunkruiden) en croustinos=broodcroutons, gedroogde appel en uitgebakken speklardons. Pittig en toch lekker fris.’ Gedroogde appel? Brrrrrrr.

Zou de bedenker van deze salade, Caesar Cardini, zich omdraaien in zijn graf? Het is dat Johannes van Dam nog springlevend is, weliswaar laatstelijk gesignaleerd in/op(?) een scootmobiel, want die zou zich zeker omdraaien. De purist! Zo schrijft Van Dam dat Cardini fel gekant was tegen het gebruik van ansjovis maar gek genoeg is dat nou het ingrediënt dat in bijna alle recepturen voorkomt. Wie de zoekterm ‘recept caesar salad’ googelt en de eerste tien recepten bekijkt ziet dat er slechts een recept is zonder ansjovis. Zelfs Het Parool (een van de broodheren van Van Dam) geeft een recept met ansjovis. In de Dikke van Dam staat het originele recept, althans volgens Johannes dan hè? Ik geloof hem meteen. En dat originele recept trekt me nou juist niet.

Caesar Cardini mengde voor de croutons twee geperste knoflooktenen, een snuf zout en drie eetlepels olijfolie. De olie wordt door een zeef in een koekenpan gedaan en verhit. Voeg de croutons toe, laat even heet worden en schep de croutons in een kom. Tot zover geen discussie. Het recept gaat verder uiteraard: was en droog twee kroppen bindsla. Kook twee eieren precies een minuut, rasp vier eetlepels Parmezaan. Doe de slabladeren in slakom meng met vier eetlepels olijfolie. Bestrooi met zout en versgemalen zwarte peper, sprenkel er vervolgens nog twee eetlepels olijfolie over en meng weer goed. Voeg daarna het sap van een citroen en zes druppels Worcestersaus toe, en breek er dan de eieren over. Meng goed, voeg de kaas toe en meng weer. Strooi er ten slotte de croutons over.

Als ik dit recept in een willekeurig kookboek zou hebben zien staan zou ik het nooit maken. Alleen al het idee dat ‘1-minuut-snot-eieren’ linea recta door de sla heen gehusseld worden ... .

Het volgende recept is dus NIET, voordat ik allerlei commentaren krijg, het recept voor Caesar Salad maar dankzij Caesar Cardini en de evolutie op zijn receptuur door de niet-puristen bij mij aan tafel een smakelijke en welkome salade. Overigens, is het mij eigenlijk alleen om de dressing, de bindsla en de Parmezaan te doen (die ik niet rasp maar met de kaasschaaf afsnij). Die dressing vind ik goddelijk omdat er bij mij ansjovis doorheen gaat en ansjovis en ik zijn dikke vrienden.

Dressing:
1 ei dat je 20 seconden in kokend water hebt ondergedompeld, 4 ansjovisfilets, twee tenen knoflook uit de knijper, 1 eetlepel mosterd, 3 eetlepels citroensap, 1 theelepel Worcestersaus, zout, peper en olie. Breek het ei en meng alle ingrediënten behalve de olie er doorheen. Doe dit met behulp van een staafmixer of ander apparaat totdat je een mooie gladde saus hebt. Giet hier net zoveel olijfolie, ik heb geen hoeveelheden en doe het op het gevoel, tot je een mooie en lobbige substantie hebt. Het mag ook weer niet te veel olieachtig worden. Eigenlijk is dit dus het recept. De dressing meng je voorzichtig door de bindsla en daar overheen schaaf ik de Parmezaanse kaas. Heel soms, zie de openingsfoto, leg ik op de salade reepjes kipfilet van de gril.

Als klapstuk, tenslotte heeft iedereen recht op tenminste een afwijking, een site geheel gewijd aan Caesar Salad (en klik vooral even door op deze site).

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ha, dat lees cq. hoor ik niet vaak, nog een fan van ansjovis. Doe er vanalles mee, vind het bv. erg lekker op brood, als beleg.
Hartelijke groet, Anne.

Chris zei

Zo'n salade met een snot ei trekt me niet. Maar op ansjovis ben ik gek.

Vraag: wat is het nut van het 20 seconden onderdompelen van het ei in kokend water? Het is overigens "1 ei dat..."

Aan tafel met Tanja zei

@Anne: ik zal meer recepten met ansjovis plaatsen. Wat een ondergewaardeerd visje eigenlijk.

@Chris: stom, stom, stom: veranderd ... . En eh: het zal wel iets met de consistentie van doen te hebben maar het waarom staat me nu niet even bij. Ik ga het morgen nog even na.

Yvon zei

Wel/niet ansjovis vroeg ik me ook al eerder af. Je zou denken dat het niet zo ingewikkeld is om het antwoord te vinden in kookboeken. Wel dus. Chris ga toen een link, geloof een andere dan die jij hebt geplaatst. Of het nu 'hoort' of niet, doe mij die ansjovis maar, inderdaad ondergewaardeerd en vooral bevooroordeeld.