25 juli 2010

Salade van watermeloen en haloumi

Eerlijk gezegd word ik doorgaans niet echt wild van haloumi, de Grieks/Cypriotische rubberachtige kaas, die je eerst moet grillen alvorens op te eten. Maar in combinatie met lekkere watermeloen, munt, optioneel wat schijfjes komkommer en veel zwarte peper, is deze salade zeker in de zomer lekker. De zoute en ietwat machtige kaas combineert prima met de frisheid van meloen en munt.

Ik vulde de bordjes met blokjes watermeloen, een paar stukjes komkommer (ik had slechts een 'snackkomkommer' aan de plant hangen dus daar moest ik het mee doen), munt en daarover de zwarte peper. In de grillpan heb ik de stukken haloumi hard aangebakken tot er mooie strepen op zaten, daarna zette ik het vuur iets lager totdat de binnenkant van de kaas echt zacht was geworden. Over hoeveelheden heb ik niet nagedacht.

4 opmerkingen:

jaartal Weblog zei

Mooi .... en een schitterende foto!

Robin zei

Ik heb maar 1 keer in mijn leven haloumi gegeten. In Italië en vond het een soort van openbaring. Hoewel, misschien meer verbazing, dat ik het wel wat vond hebben, maar toch, ik dacht, dat wil ik wel eens vaker eten. Maar hier in NL nog steeds nooit tegengekomen. Waar haal jij het vandaan?

Aan tafel met Tanja zei

Dank Jaartal Weblog en inderaad Robin: het is een heel merkwaardige ervaring in de mond. Ik haal het altijd bij de Turk. Als het goed is ligt het in de koeling bij de yoghurt enzo :-). Het is verpakt in rechthoekige blokken. Volgende keer kijk ik even naar de verpakking (die is namelijk nu reeds met de vuilnisman mee)

Andrea zei

Ik bak de haloumi altijd in de koekenpan dan op een salade van baby spinazie met lente uitjes, cherry tomaatjes en avocado.
dressing van olie, citroensap, vers gemalen zwarte peper en zeer fijn geknipte (knoflook) bieslook.

Je kunt de plakken haloumi ook eerst 15 minuten in de dressing marineren alvorens in 1 eetlepel olie te bakken.

En voor Robin: Gazi, halloumi
"Kase fur Pfanne und Grill"
Vrijwel alle Turkse winkels en ook bij de SLIGRO.