30 januari 2011

2 x Mosselen


Spontaan werd besloten om mosselen te eten. Wie met vriend Bart mosselen eet, laat dat geheel aan hem over. En daar heb ik, ook in mijn eigen keuken, totaal geen bezwaar tegen! Traditioneel volgens recept van zijn Vlaamse moeder: royaal met knoflook, ui, witte wijn en mosselgroenten. Zijn mosselsausje is op basis van een fikse schep mayonaise, twee kleine bekertjes sour cream, platte peterselie, veel knoflook, zout en peper. Lekker met brood en verder niets (ja, wijn ...).

Omdat ik voor vier mosselen gekocht had, maar voor drie personen gekookt werd, kwamen de mosselen niet op en heb ik dus de volgende dag de rest genuttigd. Ditmaal fruitte ik gesnipperde ui, knoflook en een fijngesneden rood pepertje in olie aan en voegde daar wat gehalveerde kerstomaatjes (bij gebrek aan lekkere grote tomaten) en zout en peper toe. Tien minuten laten smoren, mosselen en een scheut witte wijn erbij. Zes tot acht minuten laten koken et voilà, klaar! Het wat scherpe mosselnat vind ik erg lekker om daar een stukje brood doorheen te halen.

2 opmerkingen:

Yvon zei

Klinkt goed, inclusief dat brood door het mosselnat. In A's familie koken ze expres veel te veel om de dag erna mosselen met ladingen kruidenboter en paneer in de oven te leggen.

Caroline Brouwer zei

Héérlijk die mosselen! Een restjes gekookte mosselen de volgende dag opbakken met knoflook, een uitje en een een beetje bloem is al zalig!