11 januari 2009

Kalfsukade met groene groenten

Een van de meest sympathieke deelnemers aan 'Wie is de chef?' was toch in week 5, Annemieke. Zij was de echte chefkok, kookte uit de losse pols en oogde relaxed maar het was ook het type dat de andere kandidaten in hun waarde liet. Liep tenminste niet meteen te blazen dat de gerechten van een ander niet 'chefwaardig' waren maar benadrukte telkenmale wat ze wél goed aan de kookkunsten van de ander vond. Annemieke bereidde onder andere de kalfsukade met groene groenten. Ik vond dat zo'n aardig idee -de combinaties waar ik nooit zelf op zou komen- dat ik het recept heb opgesnord van het web en gisteren hiermee aan de slag ging. Ik heb her en der, op fora en op enkele blogs, kritiek geuit op de website van 'Wie is de chef' omdat ik zeker weet dat veel recepturen niet deugen. Ik heb zo een twee drie geen voorbeeld bij de hand maar wis en waarachtig dat ik al enkele keren constateerde dat de recepturen onvolledig waren of de uitleg dermate belabberd dat je er al niet eens meer aan begint. Het recept van Annemieke leek te kloppen dus ging ik aan de slag. Voor vier personen heb je de volgende spullen nodig:  4 stukjes kalfsukade van 170 gram, 1 gesnipperde ui, 200 gram wortel in kleine blokjes, 6 stengels bleekselderij in kleine blokjes, 4 tenen knoflook, 2 takjes rozemarijn, 3 dl witte wijn, 4 dl jus de veau, 200 gram vers gedopte doperwtjes die ik wegens het verkeerde seizoen heb weggelaten, 200 gram peultjes, 200 gram zeekraal, hartje van Hollandse kropsla (was ik vergeten te kopen en vervangen door wat little gem), olijfolie, citroenrasp, zout en peper en crème fraîche.

Bereiding:
Warm de oven voor op 200 graden. Bak in een pan met een beetje olijfolie de ui totdat deze glazig is en voeg daarna de wortel en bleekselderij toe en laat deze garen. Voeg de knoflook en de witte wijn toe en laat het geheel even koken. Voeg nu de jus de veau, rozemarijn en peper en zout toe en doe deze groentenjus in een braadslee. Leg hierin de kalfsukade en zet de braadslee een kleine drie uur weg in de oven. Kijk af en toe of het vocht niet te hard kookt of teveel inkookt (voeg anders nog even wat bouillon toe). Na drie uur moet de sukade zeer zacht zijn. Aan het eind van de braadtijd zet je een pan met water op het vuur. Zodra het water kookt voeg je de peulvruchten toe en wacht tot het water weer kookt. Gooi nu de zeekraal erbij en giet meteen af. Schep de groenten in een schaal en maak deze aan met citroenrasp, olijfolie, peper en zout (beetje naar eigen inzicht). Schik op vier borden wat sla, leg hierop de aangemaakte groenten, vervolgens de sukade, schep wat vocht uit de braadslee over het vlees en schep ten slotte een lepeltje crème fraîche op het vlees.

Bevindingen:
Het was lekker. De zeekraal, peulvruchten en room deden het goed bij de sukade. Die little gems waren geen succes en daar heb je volgens mij toch echt malse kropsla voor nodig. Het vlees was wat kromgetrokken; het vet was niet helemaal weggesmolten en wil je dit voor gasten maken dan moet je het vlees na bereiding wel wat in model brengen (of van te voren meer vet weghalen maar dan ben ik bang dat het weer niet zo mals wordt). Verder vond ik het eigenlijk een te robuust, landelijk eh ... makkelijk-uit-de-losse-pols-recept. Eerlijk en eenvoudig eten of zoiets. Maar ik geloof dat dat ook de bedoeling van Annemieke was die in het dagelijks leven in het Amsterdamse restaurant La Vallade werkt. Overigens een heel prettig restaurant.

Geen opmerkingen: