6 september 2008

Tomatensaus

Dit zijn van die weken waarin ik toe sla: overrijpe tomaten kopen voor een prikkie bijvoorbeeld. Die gaan de pan in met wat toevoegingen met als resultaat een lekkere tomatensaus die ingevroren wordt. Als basis wijk ik zelden af van het recept van Keith Floyd (leeft die man eigenlijk nog?) uit Culinaire avonturen in Italië. Eenmaal ontdooid kan de saus nog wat andere smaakjes meekrijgen. Hier het recept van Floyd en is goed voor 300 mililiter saus.

Verhit in een pan met dikke bodem 4 eetlepels olijfolie. Fruit hierin een fijngehakte ui glazig en voeg daarna een geplette teen knoflook toe. Daarna gaan de tomaten (ongeveer een kilo) er in die natuurlijk wel van te voren zijn ontdaan van zaad en vel en in stukken zijn gesneden. Daarbij gaat dan nog een eetlepel fijngehakte, verse basilicum, een theelepeltje poedersuiker, wat druppels wijnazijn, zout en zwarte peper uit de molen. Vuur laag, laten pruttelen tot de saus lekker dik is geworden.

1 opmerking:

Anoniem zei

Gelukkig heb ik een vriendinnetje met een moeder met een kas. Mijn vriezer ligt vol met saus. En in de koelkast staat een pot ketchup die ik eigenlijk niet lekker vind.

Dus vananvond tomatensoep, mousse, coulis, saus ;-)