26 februari 2011

Verticaal tuinieren



Aan tafel met Tanja heeft dit voorjaar megalomane plannen omtrent de inrichting van haar Amsterdamse balkon. Het moet wild, woest, kleurrijk en vooral veel. Maar ja: veel? Hoe doe je dat op de vierkante meter? 

Jarenlange ervaring leert dat vlinderplanten, pampasgrassen en dat soort werk goede camouflage bieden: lelijk balkontraliewerk, de verhandelingen van bijvoorbeeld de onderburen en ook vooral, juist, de overburen die hun balkon als opslagruimte van vrolijkgroene kratjes bier gebruiken. Maar het moet nog beter en anders.

Directe aanleiding voor dit blogje was mijn blik vanochtend vroeg op de 'kruidentuin' op de balkonkast. Uitgeput, dof, futloos, hoogbejaard, verlept. Drie jaar lang vrolijk gegroeid en heel veel van gebruikt, maar dit jaar? Het gaat het niet worden. En dat was de directe aanleiding om hier en nu, per direct, een aanvang te maken met mijn ideetjes die ik een maand geleden al had opgevat: verticaal tuinieren.

We zijn er nog lang niet maar dit is het begin: de aanleg van de verticale kruidentuin. Helaas heb ik alle productinformatie weggegooid maar deze foeilelijke plastic bakken kun je per set van drie, inclusief onderbak, bij bijvoorbeeld Intratuin kopen. Heel handig: je giet water van bovenaf er in en sijpelt door naar de opvangbak.

Per bak drie plantjes, het stapelen geschiedt middels in te klikken ringen en alhoewel het nog wat kaal aandoet, heb ik goede hoop op weelderige munt, oregano, rozemarijn, tijm, enzovoorts. Lukt het niet zo goed, ben ik weer een ervaring rijker. In ieder geval biedt deze manier van balkontuinieren plenty of space en mogelijkheden.

De tweede fase in het verticaal tuinieren is het 'Wallyproject', the modular living wall system. Deze krijgt plek op een van de buitenmuren. Word uiteraard vervolgd.

7 opmerkingen:

Chris zei

Leuk Tanja! Mijn tuin is momenteel een ravage... jonge hond he? Moet ook nodig wat gaan doen. Ik heb gewoon van die foeilelijke bakken aan de schutting hangen. Planten in de grond zijn niks met dat beest. Hij is bezig om een zwembad voor me te graven!

Die wallypocket is leuk, maar wel prijzig!

Carla zei

Leuk! Ik moet dringend naar een Intratuin begrijp ik, want ik ken heel die wallypocket niet. Gewoon weer eens kijken wat ze hebben. Mijn kruiden gaan gewoon weer in de teil. De tuin wordt ook dit jaar nog niet veranderd, eerst een nieuwe vloer in de hal, keuken, bijkeuken en toilet, waar dan ook een nieuw toilet en nieuwe wanden komen en een stuk of 5 nieuwe deuren op de benedenverdieping en ja, dan schieten de tuinplannen erbij in. Maar dat komt wel goed een keer ;-).

Theo zei

Tanja, je hebt me op een idee gebracht. Ik ga ook weer eens een kruidentuintje beginnen. Het werd bij mij telkens weer een treurige bedoening, maar jouw animo heeft me aangestoken. Ik doe met je mee!

Aan tafel met Tanja zei

@Chris, die Wally is inderdaad prijzig! Alles is eigenlijk prijzig op dit terrein. Dus: het is wel een hele investering al met al.

@Theo: leuk, gewoon doen!

@Carla: in teil staat ook altijd leuk en gelukkig heb je er ook de ruimte voor. In ieder geval succes met de verbouwingen. Wanneer begint dat eigenlijk?

Anoniem zei

@Chris @Carla @Theo @Aan tafel met Tanja
Ik was dit weekend in het weekend van 21 en 22 mei in de Tuinen van Appeltern. Ter gelegenheid van het themaweekend Groen en Gezond was daar de Eetbare Wand te zien. Een goed idee en qua prijs goed te doen. Inclusief irrigatiesysteem.
De jonge ontwerper van de Eetbare Wand verteld vol enthousiasme over zijn vinding. We hebben er direct 4 gereserveerd, want ze zijn ook nog eens koppelbaar.

Aan tafel met Tanja zei

@Anoniem: interessant en ben daar zeer benieuwd naar!

Anoniem zei

Afgelopen week was ik op zoek naar nog meer innovatieve ideeën op Garden Future in Den Bosch. Op zich was het een teleurstellend evenement maar ook hier had Eetbare Wand een geweldige stand samen met een kruidenkwekerij uit Margraten. Het was werkelijk een zintuigen strelend plaatje. Eetbare Wand is winnaar van de Garden Award 2011 voor meest innovatieve product binnen de Tuinbranche. Dus daar moet je toch meer van weten. maar kijk ook eens op hun website, ik heb daar veel informatie gevonden: http://www.eetbarewand.nl