27 oktober 2008

Especial Cocina Mallorquina?

Het is bizar dat zowel Nederlanders, Britten als Duitsers in eigen land de "internationale keuken" zich laten welgevallen maar eenmaal op Mallorca gaat er kennelijk niets boven home sweet home. Het is moeilijker om op dat eiland -althans aan de kust dan- een redelijk authentiek restaurant te vinden dan op zoek te gaan naar roast beef met Yorkshire pudding.

Halverwege onze vakantieweek kwam een of ander Mexicaans steakhouse nog het dichtst in de buurt van dat "authentieke" want, zo fantaseerde ik er op los, Spanje en Mexico dat is zoiets als Nederland en Indonesië. Het stuk rundvlees uit deze keuken was in ieder geval goed gebakken. Als ik er goed over nadenk vind ik het ongelooflijk dat de kniebuiging voor toeristen zo immens diep is. Mag het gewoon ietsje minder? Ik begrijp namelijk best dat sommige eetgelegenheden Britse "ontbijtjes" serveren. Ik begrijp ook best dat men zoveel mogelijk en op een redelijk makkelijke manier geld moet verdienen aan toeristen. Maar ik begrijp dus niet, en dit is maar een klein en lullig detail, als ik een schaal mosselen in een overheerlijke tomatensaus opgediend krijg, ik de saus alleen kan opeten met de daarbij uitgeserveerde patatten. Geef dan brood erbij want slappe patatten in de tomatensaus dopen, dat doe ik dus niet.

Garnituur uit blik, ook dat. Vermijd je in eigen land Van der Valk en consorten, krijg je het wel op Mallorca op je bord. Tapasrestaurants voeren immer een grote sectie pizza's en de mogelijkheden tot het eten van diverse soorten vis en dito bereidingen steken schril af tegen het enorme aanbod van vlees, heel veel vlees. Ik dacht toch dat we op een eiland zaten. Op de laatste avond troffen we een restaurant met wat gerechten onder de noemer Especial Cocina Mallorquina. Maar ook daar vond ik maiskorrels uit blik tussen de reepjes paprika op mijn bord. Misschien ben ik naïef maar wat zou er gebeuren als de helft van de restaurants een betere kaart gaat voeren? Blijven de toeristen dan weg? En nu hoor ik de lezers van dit stukje al denken: het toeristenvolk op Mallorca is van het slag dat in eigen land leeft van fish & chips, Bratwursten of patatjes oorlog. Zeg maar de mensen op de Martin Parr-foto's.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik was ooit op Mallorca (puberleeftijd) en niet zo heel erg geinteresseerd in eten toentertijd, maar dit komt me wel bekend voor. Mooie, mooie foto's!
Onbegrijpelijk inderdaad dat ze er niet meer van maken. Blijkbaar toch een vraag-aanbodkwestie. Triest.

Anoniem zei

Is het hele eiland niet één grote tourist trap??

Sophie

Aan tafel met Tanja zei

@sopie: het is een prachtig eiland (zeer onder de indruk van de kuststrook en vegetatie aldaar) en het toeristenpubliek, vond ik, gevarieerd. Wat dat laatste betreft: juist daarom mijn gedachtengang over dit onderwerp.

Anoniem zei

Dank voor je antwoord. Het eiland is dus wel de moeite waard voor een bezoekje. Ik had daar ernstige twijfels over namelijk.

Sophie.

Anoniem zei

O,O wat jammer nou toch weer. Doet me sterk denken aan die ene keer heel veel jaren geleden in Benidorm en Salou ooit ruim 16 jaar geleden.
Appeltaart met slagroom, bradwurst en Friet van Piet wat de klok slaat.